ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА


Творча майстерня (вишивальниця, різьбяр)





ДЕКОРАТИВНО – УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО РІДНОГО КРАЮ.
ПІСЕННА СПАДЩИНА МОГО СЕЛА
(Регіональні центри народних промислів і ремесел Полтавщини.
Етнорегіональний фольклор)
Мета:

  •  ознайомлювати учнів з декоративно - ужитковим мистецтвом та народними художніми промислами Полтавщини;
  • учити вирізняти промисли різних регіонів;
  •  знати їх відмінності та особливості;
  •  розвивати зацікавленість мистецтвом та народними художніми промислами України та свого регіону, спостережливість, інтерес до культурної спадщини;
  •  виховувати любов до мистецтва, дбайливе ставлення до пам'яток української культури.
Оснащення. Відеоряд «Декоративно – ужиткове мистецтво», презентаційні матеріали, фонограми пісень та відеорепортаж каналу ICTV місцевого фольклорно – етнографічного ансамблю «Журавка», відеоматеріал співочого гурту с. Гасенки. Виставка видів декоративно – прикладного мистецтва (вишивка, гончарні вироби, художнє різьблення по дереву, писанкарство, ткані вироби).
Обладнання: картки з завданнями, кросворди, учнівські презентації. Проектор.
Тип уроку: комбінований урок.
Форма проведення уроку: фестиваль народного мистецтва.

Епіграф:
Вивчаймо досвід і мудрість своїх предків,
щоб не втратити самобутність,
не розчинитися в круговерті часу,
не згубити своє майбутнє.
                             Галина Сергіївна Лозко 




ХІД УРОКУ
I.                ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вступне слово вчителя.
Добрий день! Наш урок ми розпочинаємо з виконання пісні із репертуару Народного фольклорно – етнографічного ансамблю «Миргородські парубки» Палацу культури курорту Миргород.
«Миргородська завітальна»
Слова А.Орла, Л.Кобилянського, Д.Даниленка, музика М. Троцака
1.     Води цілющі, пісні крилаті,
Смачні галушки, рясні врожаї,
Всього не злічиш, чим ми багаті
На хлібодатній Полтавській землі.
Приспів.
Завітайте до нас, щиро просимо вас.
В Миргородський наш край, наш рідний край,
В наш рідний край, чудовий край гостинний край,
Край на коровай.
У свій час видатний педагог Василь Сухомлинський сказав: «Людина смертна, але безсмертний народ. Його безсмертя – в наступності поколінь. Мудрість віків зберігається в книжках і нашій історії, а багатства народної душі зберігаються в пам’яті, серці, у вчинках старших поколінь – наших дідів і батьків».
Неможливо любити свою батьківщину, не люблячи своїх батьків, рідне село чи селище, не шануючи наші символи.
І сьогодні ми у цьому іще раз переконаємось.
II.               АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Робота в парах.
Діти! Тема нашого уроку не відкривається. І щоб її прочитати вам потрібно буде виконати завдання. Оберіть собі пару.
Ваше завдання розплутати плутанину з літер. Відкриваєте конверт дістаєте літери і швиденько складаєте слово, хто готовий, піднімаєте руку і зачитуєте.
(На слайді по черзі відкриваються слова, які зачитують учні, тема закрита)
(Презентація №1, слайд 3).
Молодці. Швидко і вправно виконали завдання.
А тепер скажіть мені, до якого мистецтва належать усі ці види?
Правильно до декоративно – ужиткового мистецтва.
(Презентація №1, слайд 3, відкривається наступне вікно)
Бесіда
    Пригадайте, що таке декоративно-прикладне мистецтво.
(Мистецтво, що займається створенням художніх виробів, які мають практичне застосування, а також обробкою (оздобленням) побутових предметів (меблів, тканин, знарядь праці, одягу, посуду, прикрас, іграшок).
(Презентація №1, слайд 3, відкривається перша частина теми уроку)
Робота в трійках.
Як бачите у нас залишилися закрите поле. Щоб його відкрити ви повинні дати правильну відповідь.
Ділимося на три групи, кожна група отримує запитання, обговорення 1 хв..
(Додаток 1)
(Презентація №1, слайд 3, відкривається друга частина теми уроку)
Тема нашого уроку «Декоративно – ужиткове мистецтво рідного краю. Пісенна спадщина мого села».
А епіграфом цього уроку будуть слова Галини Сергіївни Лозко, доктора філософських наук, українського етнолога, релігієзнавця: «Вивчаймо досвід і мудрість своїх предків, щоб не втратити свою самобутність, не розчинитися в круговерті часу, не згубити своє майбутнє».
Запис епіграфу і плану роботи у зошит.
(Слайди 4, 5)
План роботи.
І. Декоративно – прикладне мистецтво Полтавщини.
1. Вишивка.
2. Килимарство і ткацтво.
3. Гончарство.
4. Художня обробка деревини.
5. Писанкарство.
ІІ. Пісенний фольклор мого села.
1.Творча спадщина фольклорно – етнографічного ансамблю «Журавка».
2.Співочий гурт с. Гасенки.
Будьте уважними, бо впродовж уроку та наприкінці ви будете отримувати запитання, які перевірятимуть ваші знання, здобуті на уроці.
ІІІ.        МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Щедра полтавська земля. Не тільки врожаями, але й народними традиціями, самобутніми талантами. Вона дала Україні і всьому світові великих поетів, письменників, філософів, музикантів, співаків, митців, народних умільців.
Полтавщина – стародавній осередок народного мистецтва. Всесвітньо відомою з давніх часів зробили її килимарство і декоративне ткацтво, вишивка, гончарство, декоративний розпис, писанкарство, різьбярство, тобто все те, що відрізняє наше мистецтво від мистецтва народів Європи і Азії. Ця культурна спадковість продовжується і понині. Її сила – у безперервній образотворчій традиції пізнання світу. Саме вона стала фундаментом для всіх народних ремесел Полтавщини.
Візьміть до рук полтавський рушник чи опішнянський глечик – і ви відчуєте подих рідної землі.
Декоративно-ужиткове мистецтво Полтавщини набуло популярності і визнання у всьому світі. В його одвічних образах, зручних формах і мотивах орнаменту проглядають символи таємничої, загадкової природи, складні особливості нашого побуту, перипетії історії. Полтава, Гадяч, Опішня, Миргород, Решетилівка, Лохвиця, Лубни, Кременчук, Зіньків…
ІV.   ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель.
Вишивка — один із найпоширеніших та найулюбленіших в Україні різновидів народної творчості. Кожний регіон має свої улюблені кольори, що використовуються у вишиванні. І свою особливість має наша полтавська вишивка.
Виступи учнів.
«Вишивальниці»
Презентація № 2 «Вишивка».
Учитель.
Килимарство - зародившись в глибокій давнині, воно за тривалий час свого розвитку досягло високого художнього рівня й технічної досконалості.
Українські килими давно славилися своєю красою. Кольори в узорах вживалися чисті, сильні. Відтінків було багато, одначе їх поєднання було гармонійним і дуже делікатним. Краса килимових виробів полягала не тільки в їх колористичній силі, але й в квіткових орнаментах.
Виступи учнів.
 «Килимар і ткаля».
Презентація № 3 «Ткацтво та килимарство».
Учитель.
Провідним центром килимарства в Україні є Решетилівська фабрика художніх виробів. Знані у всьому світі майстри –килимарі Євген Товстуха, директор фабрики, Надія і Олександр Бабенки, Євген Пілюгін, Олександр і Ольга Левадні. А які поетичні назви килимів, зітканих Надією Несторівною Бабенко – «Рожева птаха», «Дивоцвіт», «Світанок», «Лілеї», «Паморозь»…
А її килим «Орнаментальний» знаходиться у Нью-Йорку, у фойє ООН, як духовна емблема.
Гобелени килимів, виготовлені у решетилівській майстерні художніх промислів, прикрашають інтер’єри багатьох громадських споруд, посольств України за кордоном, Український центр культури та бізнесу в Афінах, Палац мистецтв «Україна», готелі та ресторани вищого класу, а також приватні колекції.
(Перегляд презентації)
Учитель.
(Презентація № 4,слайд 1)
Старається гончарний круг,
І глина тягнеться до рук.
Стає вона горнятком,
Малятком-товстенятком.
Гончар горня оте зніма –
І глина в руки йде сама,
І знов же тим порядком,
Кружля, щоб стать горнятком.
Гончарні вироби на території України, що належали до трипільської культури, вже визначалися вишуканістю форм, цікавою оздобленістю. Ручний гончарний круг з'явився тут у II ст. н.е..
Розквіту гончарства на Україні сприяла наявність в її надрах покладів високоякісних червоних, червоно-бурих та світло-сірих глин.
Це зумовило виникнення значних осередків керамічного виробництва на Полтавщині — Опішня, Хомутець. Комишня.
Опішнянські вироби декоруються крім гравіювання по вологому черепку, наліплюванням рельєфного орнаменту.
Виступи учнів.
«Гончар».
Презентація № 4 «Гончарство».
Робота з прислів’ями, приказками, загадками. Слайд 10
Учитель. Керамічні вироби розписують пензлем (вусики, стрічки, букети), ріжком (крапки, розетки, хвилясті лінії, листочки) та фляндрівкою ( мармурові розводи). В Опішні працює перший і єдиний на Полтавщині спеціалізований навчальний художній заклад – Колегіум мистецтв.
На території створено Державний музей-заповідник гончарного мистецтва. Широко відомі в Україні імена опішнянських керамістів. Це династії Китришів, Пошивайлів, майстри Василь Омеляненко, Іван Білик та інші.
Демонстрація презентації.
Учитель.
Що треба до обіду? ( українська загадка)
У 19 – ому на початку 20 ст. Полтавщина буда одним із основних осередків художньої обробки деревини. Лубни, Миргород, Зіньків, Ромни, Кобеляки, Кременчук славилися виробами із дерева. У 1878 році у Полтаві відкрилося губернське ремісниче училище з відділенням різьби по дереву. А 33 роки потому – у 1911, відкрили столярно-різьбярську майстерню, яка повинна була відродити народну творчість.
На Полтавській фабриці художніх виробів імені Лесі Українки була утворена дільниця художньої різьби по дереву, у Кременчуці та Миргороді при лісгоспзагах зорганізувалися цехи.
Виступи учнів.
«Різьбяр»
Презентація № 5 «Деревообробка», «Художній розпис по дереву»
Демонстрація презентації.
Учитель.
Колись центром писанкарства на Полтавщині були Лубни.
Писанки розповсюджені також на всій Полтавщині. Писанки виготовляли перед Великоднем сільські жінки, міські панночки, іконописці, пекарі.
Народні художні промисли Полтавщини завжди були на висоті вимог часу і задовольняли протягом віків потреби населення в предметах, які відзначалися гармонією корисного і прекрасного.
Ще грецький історик Геродот, описуючи скіфські племена, що населяли територію південної частини нашої республіки, в тому числі і Полтавщину, не випадково записав легенду про даровані цьому народові небом золоті плуг, ярмо, сокиру і чашу.
Під цими предметами, певно, розумілись землеробство, скотарство, деревообробка і гончарство. Ці чотири види занять були для наших предків настільки важливими, що їх небесне походження вважалося цілком закономірним.
Не тільки золоті руки наших народних майстрів, а й пісня і музика прославили наш народ у всьому світі. Недарма нас називають співучою нацією і ми маємо стільки унікальних голосів по всій Україні.
Народна пісня – хто її не зна,
Вона душі людської глибина,
В її вустах безмірна чистота,
Вона як правда – мудра і проста.
У нашому селі існував фольклорно – етнографічний ансамбль «Журавка», пісні якого і досі живуть і виконуються іншими колективами. На жаль, не збереглися професійні записи. Сьогодні учні знайшли деякі відомості про цей ансамбль.
Виступ учнів.
Прослуховування запису пісень і перегляд репортажу каналу IСТV.
Учитель.
На даний час існує, виступає, радує своїми піснями, постійні наші учасники загальношкільного свята хліба співочий гурт с. Гасенки. А починалось все так.
У 60 – роках були сформовані хор – ланка і хор – доярочки, а згодом у 70- роках вони об’єдналися у спільний фольклорний гурт.
Проспівали велику кількість пісень, зокрема і 4 – голосним співом.
Виконувалися пісні під баян. Баяністів за період існування ансамблю було двоє (Киченко Олексій Сергійович та Василь Леонтійович).
Керівниками були Задорожні Олександр Іванович і Лідія Іванівна.
Колектив існує вже більше ніж 40 років. Неодноразово займав І місце на Сорочинському ярмарку, брав участь у мистецьких заходах м. Києва,
м. Миргорода, обласних та районних міроприємствах.
Учасниці, які залишилися, незважаючи на свій поважний вік, продовжують співати, брати участь у концертах, щедрівках.
Перегляд фотографій та відео.
І домашнє завдання на наступний урок буде пов’язане з пісенною творчістю нашого краю.
(Презентація № 1, слайд 6).
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Зібрати матеріал з теми. Виконати на листках А4 і оформити малюнками.
Теми робіт:
-         «Пісні мого краю»;
-         «Пісня у моїй родині»
-         «Бабусині пісні»
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Робота в парах.
Ви уважно, сподіваюсь, слухали і запам’ятовували, і тепер легко впораєтеся з кросвордами (додаток 2). Час виконання 3 хв.
А тепер передаємо свої кросворди за годинниковою стрілкою іншим парам, і робимо перевірку. Час на перевірку 2 хв.
(Презентація № 1, слайд 7,8 (відповіді)).
Тест «Визначити зайвий елемент».
(художні вироби, непритаманні полтавському краю)
(Презентація № 1,слайди 9 – 16 (тест), відповідь – слайд 17)

Оцінювання роботи учнів на уроці.
Учитель.
Ось і завершилась наша екскурсія по рідному краю.Так, багата і славна була і є наша земля талантами. І наше головне завдання – примножувати її багатство, зберігати і продовжувати чудові традиції нашого народу, рідної землі.
Дякую усім за роботу. Молодці!



Додаток 1
Запитання.

1.     Багаторазове повторення мотиву з різними словами характерна риса -
_________

2.     Найдавніший за походженням вид музичного мистецтва……..
_________
3.     У якому виді музичного мистецтва склалися яскраві, музично – поетичні образи, що правдиво й художньо переконливо відобразили життя людей?
_________



Додаток 2
Кросворди.
№1
1.     В давнину центром писанкарства на Полтавщині були ……
2.     Де у 1878 році відкрилося губернське ремісниче училище з відділенням різьби по дереву?
3.     Де створено Державний музей-заповідник гончарного мистецтва?
4.     Чим розписують вусики, стрічки, букети, на керамічних виробах?
5.     При лісгоспзагах зорганізувалися цехи, зокрема у місті……
(1. Лубни. 2. Полтаві. 3. Опішні. 4. Пензлем. 5. Миргороді.)
1






2








3







4






5









№2
1.     Один із улюблених мотивів полтавських вишивальниць є …..
2.     При лісгоспзагах зорганізувалися цехи, зокрема у місті……
3.     Один із осередків керамічного виробництва на Полтавщині.
4.     Назва килиму Н. Бабенко, який знаходиться у Нью-Йорку, у фойє ООН, як духовна емблема.
5.     Провідним центром килимарства в Україні є ……..
(1. Гілка. 2. Кременчук. 3. Хомутець. 4. Орнаментальний. 5. Решетилівка).


1





2









3








4













5













№ 3
1.     Один із осередків керамічного виробництва на Полтавщині.
2.     Одне із міст Полтавської області, що славилось виробами із дерева.
3.     Грецький історик, який описав скіфські племена.
4.     Фольклорно – етнографічний ансамбль с. Клюшниківка.
5.     Один із осередків виготовлення плахт Полтавського району.
(1. Опішня. 2. Лубни. 3. Геродот. 4. Журавка. 5. Диканька).

1






2






3







4








5











№ 4
1.     Найскладніша і найоригінальніша полтавська вишивка…
2.     На Полтавщині переважав _____________ орнамент розпису по дереву.
3.     Один із осередків виготовлення плахт у Миргородському районі.
4.     Скільки рушників на посаг мала вишити дівчина?

1





2










3










4











5


















5.     Де працює перший і єдиний на Полтавщині спеціалізований навчальний художній заклад – Колегіум мистецтв.
(1.  Біллю. 2. Квітковий. 3. Ковалівка. 4. Дванадцять. 5. Опішні).





Використана література.
1.     Інтернет – ресурси:
·        Інститут керамології – відділення Інституту народознавства НАН України.
·        Полтавська вишивка: білим по білому - Образотворче мистецтво - Культура - Фото - Електронна бібліотека України.
·        Полтавська вишивка: білим по білому - Образотворче мистецтво - Культура - Фото - Електронна бібліотека України.
·        Ткацтво.








Немає коментарів:

Дописати коментар